Światowy Dzień Konsumenta
15 marca to dzień, który przypomina, że wszyscy jesteśmy konsumentami i jako konsumenci mamy prawa, ale również obowiązki. W 1983 r. międzynarodowa organizacja związków konsumenckich – Consumers International, ogłosiła 15 marca Światowym Dniem Praw Konsumenta.
REKLAMA
W wielu krajach na całym świecie obchodzi się Światowy Dzień Praw Konsumenta pod różnymi hasłami, ale jednym celem jest zwrócenie uwagi zarówno decydentów politycznych, jak i obywateli na fakt, że właściwa ochrona praw konsumentów przyczynia się do wzrostu poczucia bezpieczeństwa i sprawiedliwości społecznej. Wyzwania XXI wieku wymagają odpowiedniego poziomu ochrony, który dostosowuje się do zmieniającej się rzeczywistości.
Instytucją odpowiedzialną za przestrzeganie prawa konsumentów jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).
umowy z przedsiębiorcą. Wynikają z różnych aktów prawnych,
m. in. Kodeksu cywilnego. Ich przestrzeganie jest wymagane przy
każdym rodzaju sprzedaży.
Obejmują sprzedaż tradycyjną, na odległość lub poza lokalem
przedsiębiorstwa.
Przykłady usług opartych na prawach ogólnych:
Kim jest konsument?
Konsumentem jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej.Instytucją odpowiedzialną za przestrzeganie prawa konsumentów jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).
Jak egzekwować swoje prawa?
Wsparcia można szukać, udając się do m.in.:- rzecznika praw konsumenta,
- organizacji konsumenckich.
Prawa konsumenta
Prawa ogólne – to prawa konsumenta niezależne od sposobu zawarciam. in. Kodeksu cywilnego. Ich przestrzeganie jest wymagane przy
każdym rodzaju sprzedaży.
Obejmują sprzedaż tradycyjną, na odległość lub poza lokalem
przedsiębiorstwa.
Przykłady usług opartych na prawach ogólnych:
- Świadczenia niezamówione,
- Koszt infolinii konsumenckiej,
- Wydanie towaru,
- Zgoda na dodatkową płatność,
- Wysokość opłat za wybraną metodę płatności,
- Odpowiedzialność sprzedawcy za przesyłkę,
- Umowy wyłączone.
- gwarancja,
- rękojmia,
- zwrot towaru,
- prawo do informacji.
- informacji,
- bezpieczeństwa,
- wyboru produktów i usług,
- wyrażania opinii.
- zaspokajania podstawowych potrzeb,
- dochodzenia roszczeń,
- edukacji,
- zdrowego środowiska.
PRZECZYTAJ JESZCZE